Årets Unge Håb 2016 – Mads Andreas Olesen

I 2016 var jeg så heldig, at jeg modtog prisen som Årets Unge Håb. Kåringen fandt sted hos PwC i København onsdag den 23. november 2016.

Arrangementet var sponsoreret af Ase, Codan, Google og PwC.

 

Mads Andreas Olesen, iværksætter og vinder af Ivækstprisen Årets Unge Håb 2016 udgivet af Ivækst.

 

Prisen blev givet på baggrund af vores vækstresultater i et marked, hvor vi konkurrerer mod mastodonter såsom Ørsted (tidligere Dong Energy), SEAS NVE, SydEnergi (også ejer af Stofa og Boxer TV), med videre. Fra projektets start har vi været med til at skubbe markedet og udfordre på produkt-innovation.

 

Blue Flex – et nyskabende produkt
I 2014 udviklede vi for første gange nogensinde dén produkttype, som vi kalder Flex – et produkt hvor vi leverer el-forbruget til kostpris imod et månedligt medlemskab. Hidtil har elselskaberne solgt forbruget til kunderne med en avance (klassisk købmandskab hvor man køber varen for x og sælger den for y). Problemet er her, at incitamentstrukturen i sådan et produkt gør, at man som elselskab har meget lille interesse i at elforbruget falder hos kunderne, idet man således sælger færre kilowatttimer. Det svarer til kioskmanden, der ikke ønsker, at der bliver drukket mindre sodavand, for så sælger han færre dåser og flasker.
Ved at tjene på medlemskabet fremfor forbruget, så bliver vi indtægtsneutrale overfor mængden af forbrug, som vores kunder har, og det er godt både for kundernes regning og miljøet. Sågar gør vi løbende initiativ til, at kunderne skal sænke forbruget – det medfører nemlig ingen økonomisk minimering for os. Det er win-win og præcis det el-branchen har manglet.

 

Flex – bredt adopteret i markedet
Først mødte vores produkt lidt kritik fra fagfolkene i branchen, men kort efter begyndte Dong Energy og andre at følge trop, og idag er det et af de primære produkter hos Danmarks største elselskab, Ørsted.

 

Hundredetusindevis af automatiseringer
Marketing Automation er blevet allemandseje i en samtid hvor digitale værktøjer til sådanne aktiviteter koster mindre end et Netflix-abonnement. Men selvom buzz-ordet er kommet for at blive, syntes det som om, at mange er gode til at italesætte agendaen, men færre får virkelig udnyttet den zero cost marginalomkostning der ligger i stordrift på dette område.

Med møjsommelig omhyggelighed har vi gennem årene opbygget tusindevis af flows og triggers, som styrer vores kundeportefølje tæt på fuldautomatisk. Servicemeddelelser, emails, SMS’er, håndtering af kundesegmenter, leads og data i øvrighed er altsammen sorteret og sat i handling af automatiseringer. Churn-indicators rejser et flag, hvis en kunde har en adfærd, som gør, at vi med sandsynlighed vil have kort levetid på kunden, og dermed kan vi automatisk sikre, at kunden flyttes ind i et segment, som kræver en særlig opmærksomhed.

Om året har vi over en million automatiske handlinger, og det har betydet, at vi har kunnet spare på manpower og øvrige ressourcer. Når man skal konkurrere i et red ocean commodity marked, så er Operational Excellence altafgørende, og nærværende tema har været en betydelig ingrediens i opskriften på vores succes.

 

Indlægget er skrevet af Mads Andreas Olesen