GDPR-mærket

Du kender E-mærket, du kender CO2-neutral-mærket, men kender du GDPR-mærket? For mig er denne mærkeordning ny, men jeg synes, at konceptet har potentiale.

GDPR for virksomheder: Det er dyrt at være fattig
“General Data Protection Regulation”, “Gitte og Per” eller “GDPR” som du nok bedst kender det som, har været et af de store buzz-ord i 2017 og 2018. GDPR er en forordning fra EU, og uden at tærske langhalm på direktiver og forordninger, så er det kort sagt lovning omkring persondata.
Problemet er dog imidlertid, at store virksomheder har råd til at lade sig ombejle af hele konsulent-regnbuen; alt fra GDPR jurister til system-, proces- og data-konsulenter – for ikke at glemme alverdens selvudnævnte eksperter. Små virksomheder, som jo også behandler persondata, besidder måske hverken kompetencen in-house eller har såvel ikke råd til at købe sig til viden på området, og derfor bliver svært at holde trit med de mange krav.

GDPR-mærket: en mærkeordning med potentiale
For nuværende er mærket mest rettet mod at skabe bevågenhed omkring emnet til erhvervslivet, og ikke mindst at have muligheden for at kommunikere selvsamme bevågenhed til potentielle kunder. Men potentialet rækker længere – der er brug for adgang til demokratiseret viden på området, og her kan GDPR-mærket henover tid eventuelt gøre sig til festens midtpunkt (hvis man da kan kalde data-risiko for en fest).